tirsdag 4. mars 2014

Mine hotteste treningstips til meg selv akkurat nå!

Det er nå en gang sånn at det er mye lettere å se hva andre gjør bra og dårlig, enn det er å se hva en selv egentlig driver med. Jeg kjører en treningsdagbok, der jeg later som om jeg er en utenforstående som kommenterer hva jeg ser og hva som må bli bedre. Av og til nailer jeg det i den grad at jeg tenker oi, nå må jeg skjerpe meg! Og da er tiden jeg legger i dagboka bare så verdt det. For den tanken om skjerpings tror jeg ikke jeg hadde fått om jeg ikke fikk se det sort på hvitt. Denne tilskueren på første rad har nå skrevet ned noen tips til meg, here comes!

1. Verdi i å vente. Du er for effektiv! Det BLIR mye mer venting i en ring enn hva det blir på trening. "Bare vent litt." Dommeren skal fikse noe, ringsekretæren skal finne frem apportene, de må ordne noe med forrige ekvipasje når du allerede står i ringen, noen surrer med å komme seg til fellesene, it just happens. Jeg vil se mer verdi i å vente, både hos deg og den firbente.

2. La annet utstyr stå fremme når du trener! Det blir ofte sånn for meg at jeg tar frem det utstyret jeg trenger for å trene det jeg skal. Jeg skal trene ruta, frem med ruta. Jeg skal trene hopp, frem med hinder. La ting stå ute! Selv om en trener hinder så kan det veldig godt stå ute en rute, og noen kjegler. Det vil det gjøre til start, og det er mye bedre å finne ut at hunden løper til feil kjegle på trening. Sett frem mye utstyr. Det kan da ikke bare være med som har fått rute med innlagt hinder? Nå snakker jeg så klart ikke om at man behøver å gjøre det vanskeligere enn nødvendig når ting er nytt, men ganske snart vil jeg se mer utstyr på banen enn bare det en trener på.

3. Overtrening! Ikke den helt store smellen, hva? :-) Men ikke noe mindre viktig. Legg lista høyt! Jeg skal ha avstand på 20, eller kanskje 30 meter, det skal være 15 skifter. Da blir det himla lett når du kommer på konk og bare skal ha 6 skifter på 15 meter. Ruta skal være 40 meter unna kjegla, som du skal stå 20 meter unna. Metallen skal du kaste så skjevt at hunden nesten må løpe i 90 graders vinkel og deretter bort fra deg for å komme bak hinderet på vei inn igjen. Foten skal vare i 15 minutter. Z skal være mange Z på rad, med 12 momenter med usammenhengende valg av momenter. Innkallingen skal være på 50 meter, neseprøven på 20 meter, med 50 pinner ute. Bare fantasien setter grenser. Men når hunden er god på det- tenk så lett det blir å komme på konkurranse, både for hodet ditt og for hundens. Jeg kjører overtrening på ting som vi kan godt, eller ting som jeg har en plan med- eks. lang avstand på kjegler og rute for minnesbilde på god fart. Alt kan overtrenes. Dette er min versjon av overtrening, jeg tenker at forstyrrelser og miljø er nettopp det, ikke overtrening. Alt skal overtrenes!

4. En konkuranse er en lang kjede. Alle snakker om kjedetrening. Og joa, det ER viktig. Men jeg vil enten trene kjeder med ting som ikke er så farlig om de ikke er så pene, og blir slurvete (and lets get real, hva annet enn lydighetsmomenter kan denne bikkja? Som om det ikke er nok å trene på :-) ELLER, så vil jeg ha så perfekte detaljer som mulig, gjennom hele kjeden. Momenter på flyt og automatikk. Jeg har noen av de momentene, og de kjører jeg. Men jeg kjører langt mindre kjeder enn de fleste, for jeg vil ha det BRA. Ikke et minnesbilde på "nå kjører vi en kjede, da kan man slappe litt mer av gitt" for hunden. Og har man store krav i kjeden med en hund som ikke har automatikk på det man ber den om BLIR det dårligere. Og da er det dårlig gjort å feile hunden, den har ikke forutsetning til å levere det en ber den om, og det kommer ikke noe annet ut av det enn en hund som ikke liker kjeder. Krise! Vi kommer der at vi kjører alle øvelsene i en kjede, bare ikke enda. Jeg har like stor tro på utholdenhetstrening gjennom fotgående. Det er utholdenheten (hvor lenge kan hunden min jobbe i strekk) som teller, ikke nødvendigvis hva man gjør. Note to self- kjør den sære greia di du, men ikke glem utholdenheten selv om det er en stund til neste start.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en tilbakemelding!